Radziłem się dróg: Z Tomášem Halíkiem rozmawia Jan Jandourek

Człowiek, któremu nie można zarzucić bezczynności. Oczywiście nie trzeba się z nim zgadzać, ale posiadania ciekawego i burzliwego życiorysu nikt mu nie odmówi.
Pozwolę sobie zacytować samą siebie, używając wypowiedzi z tego postu: Z tego co pamiętam to znalazłam ks. Halika w bibliografii jednej z książek pana Hołowni. Ks. Tomáš Halík to czeski ksiądz katolicki, wyświęcony potajemnie w 1978 r. Psycholog, filozof i teolog, wykładowca na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Karola w Pradze, duszpasterz i rektor kościoła akademickiego.
Nazywany czeskim Tischnerem, na wszystkich (?) zdjęciach znajdujących się na okładkach swoich książek występuje bez sutanny.

Sutanna (a raczej jej brak) jest wbrew pozorom bardzo ważna. Zasadniczo nie lubimy księży bez sutanny w sytuacjach kiedy występują jako księża. Znam takich, którzy, biorąc pod uwagę polecenie przez pana Hołownię i brak odpowiedniego stroju, nigdy w życiu nie sięgnęliby po twórczość Tomasa Halika. Bo to nigdy nie wiadomo i strach, żeby herezji nie przeczytać. Ja aż tak podejrzliwa i strachliwa nie jestem, więc wypożyczyłam, przeczytałam.


Aktualnie mam za sobą kilka książek opisanego wyżej autora i zasadniczo jestem pod wrażeniem. Choć zdarza mi się w czasie czytania krzyknąć w myślach: "Ja tak nie myślę!" lub "To nie prawda!" albo wyrazić swoje zdziwienie prostym pytaniem "Dlaczego?". Być może wynika to z funkcjonowania w różnych środowiskach oraz z przepaści wynikającej z posiadanych: wykształcenia i doświadczenia, jednak z pewnością znajomość twórczości ks. Halika prowadzi do poszerzenia horyzontów i poznania innego sposobu patrzenia na sprawy wiary i religii.

Radziłem się dróg nie jest jest kolejnym zbiorem rozważań, wykładów czy kazań. To wszystko w jednym. Przede wszystkim wywiad, taką posiada formę, jednak treść jest niewiarygodnie bogata. W wypowiedziach Tomasa Halika znajduje się ogrom informacji nie tylko o jego prywatnym życiu (choć nie zdradza on wszystkich swoich tajemnic), ale także o historii Czech, genezie powstania husytyzmu, aktualnych (na 2001 rok) nastrojach wśród czeskich katolików i niekatolików. Możemy poznać szczegóły dotyczące przygotowania wizyty Jana Pawła II w Czechach, kulisy współpracy z Konferencją Episkopatu Czech, pracy na Uniwersytecie, prowadzenia duszpasterstwa akademickiego, prowadzenia dialogu z poszukującymi - współczesnymi "Zacheuszami".

Biografia, czy konkretniej wywiad rzeka zawsze pomaga zrozumieć dlaczego ktoś postępuje tak a nie inaczej. I ta książka zdecydowanie pokazuje życie w realiach, które ukształtowały takiego a innego człowieka, z takimi poglądami, czasem utrudniającymi życie swojemu posiadaczowi.

Polecam. Cieszę się, że wyjrzałam za płot własnego znanego ogródka i spojrzałam na pewne sprawy z punktu widzenia osoby, której koleje losu zdecydowanie różnią się od moich i od większości znanych mi osób.

tytuł: Radziłem się dróg: Z Tomášem Halíkiem rozmawia Jan Jandourek
autor: Tomáš Halík, Jan Jandourek
data wydania: 2001
wydawnictwo: W drodze
numer ISBN: 83-7033-349-4
ilość stron: 464

Komentarze