Ten ksiądz, na tych manowcach

Są takie książki, które otwierają jakiś etap w życiu (takie, które zamykają też pewnie są, ale to tym razem nieistotne). Jakkolwiek brzmi to patetycznie, to tak właśnie jest. Dlatego też postanowiłam wyciągnąć na światło dzienne książkę, którą przeczytałam 4(!) lata temu. I to nie jest tak, że nie chciałam się podzielić swoimi wrażeniami, że nie chciałam jej polecić, opisać, ocenić. Niech usprawiedliwieniem będzie fakt, że wszystko wydarzyło się zanim założyłam bloga...

Było liceum, była jakaś chęć, był dość obszerny (choć teraz wiem, że to złudne mniemanie) zbiór interesujących książek w bibliotece. I było wybieranie na "chybił-trafił". I nastąpiło trafienie na Księdza na manowcach.

Słuchajcie! Książka o wszystkim. Ale żeby móc tak pisać "o wszystkim" to trzeba było być Józefem Tischnerem. Takie mam skojarzenie: drobnica. Na pierwszy rzut oka, żadnego tematu przewodniego. Ot, kilka refleksji. Jak się okazuje refleksji najbardziej aktualnych w twórczości autora, gdyż to ostatnia książka wydana za jego życia.
O czym pisze? O sytuacji społeczno-politycznej, o jakiś tam podziałach w Kościele, o Radiu Maryja i tradycjonalistach, mierzy się z historią i tę historię porównuje do współczesności. I tu, coraz wyraźniej, widać główny motyw. Manowce!
O ja nierozumna, przecież manowce, jak byk, stoją w tytule! Ale na manowcach to ksiądz miał być, a tu się okazuje, że to szanowny czytelnik po bezdrożach krąży. Mniej lub bardziej, ale krąży. Niesamowite...

Swoje czytelnicze życie dzielę chyba na to przed Księdzem na manowcach i to po nim. Potem był szał na filozofię dramatu i filozofię dialogu. I odkrywałam, że pewne prawdy są ponadczasowe :)

Co tak naprawdę chciałam powiedzieć? Żebyś wziął Tischnera, żebyś wypożyczył, żebyś się Tischnera nie bał! Znanym filozofem był (a i nadal jest), płodnym naukowcem też, wielkim myślicielem, wybitną postacią. Dobrze wiem, że takie określenia zniechęcają. Ale wiem też, że są takie przypadki, że warto się przełamać. I wiem, że tak prosto jak ksiądz Józef Tischner to niewielu umie i umiało przekazywać swoje myśli.

Spis treści i fragmenty rzeczonej pozycji można przejrzeć tu.

tytuł: Ksiądz na manowcach
autor: ks. Józef Tischner
data wydania: 1999
wydawnictwo: Znak
numer ISBN: 83-7006-884-7
ilość stron: 316

Komentarze