Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko - Jan Galarowicz

Książka ta to jedna z lektur do wyboru, związana z przedmiotem - etyka. Tytuł mnie zachęcił, gruba też nie jest jakoś przesadnie. Przeczytałam.
W świetle niedawnej beatyfikacji wydaje mi się przydatna. Warto wiedzieć co tak naprawdę mówił, uważał i głosił człowiek uznawany za żywy drogowskaz dla ludzkości i sumienie świata, którego wizerunek nosi się na koszulkach, breloczkach, medalikach itp.
Początek książki może trochę zniechęcać, jest przepełniony informacjami i trudnymi słowami. Ale potem wszystko się rozjaśnia, autor tłumaczy większość niezrozumiałych terminów. W zapamiętaniu informacji pomaga to, że niektóre tematy są poruszane wielokrotnie, pewne fragmenty co jakiś czas się powtarzają.
Może to odrobinę irytować i wywoływać reakcję w stylu: "Już to gdzieś, chyba czytałem." Lecz w ostatecznym rozrachunku więcej informacji zostaje w głowie.

I co najważniejsze książka nie jest tylko o etyce Karola Wojtyły, oprócz omówienie jego poglądów przedstawione zostały poglądy Schelera (fenomenologiczna etyka wartości) Dietricha von Hildebranda (jego wersja fenomenologicznej etyki wartości, poszerzona o kontekst katolicyzmu) oraz polskich etyków, z których twórczości czerpał Wojtyła lub tych, którzy jego myśl kontynuują.
Autor rozpoczyna analizę polskiej katolickiej myśli etycznej od 20-lecia międzywojennego, gdzie omawia głównie nurt tomistyczny, potem przychodzi do personalizmu, aby na końcu zaprezentować poglądy Stróżewskiego i Tischnera.

W zasadniczej części książki głównym tematem jest etyka Karola Wojtyły. Etyka ta została omówiona obszernie i myślę, że wyczerpała temat na poziomie podstawowym. Wywód rozpoczyna się od filozoficznych inspiracji idei kapłaństwa Jana Pawła II, przechodzi przez studia i szkice o antropologii, analizę stanowiska Wojtyły wobec różnych stanowisk etycznych, opisuje kontynuację Osoby i czynu oraz na koniec odpowiada na pytanie, czy Karol Wojtyła był eudajmonistą (eudajmonizm - stanowisko etyczne głoszące, że szczęście jest najwyższą wartością i celem życia ludzkiego; eudajmonista rozumie szczęście inaczej, niż zazwyczaj rozumie się je współcześnie: nie jako subiektywne zadowolenie, ale jako pewien stan zachodzący na skutek właściwego postępowania).
Oprócz prezentacji prac Wojtyły z czasów krakowskich, czytelnik może zapoznać się z przesłaniem zawartym w encyklice papieża Veritatis splendor dotyczącej dylematów w teologii moralnej. Autor książki omawia każdą część encykliki po kolei, przybliżając w jasny sposób papieskie nauczanie.

Na zakończenie autor przedstawia także własne przemyślenia.

Na uwagę zasługuje również obszerna bibliografia i odwołania do dzieł różnych filozofów, etyków, teologów, socjologów itp. Zbiór tylu publikacji dotyczących personalizmu i innych prądów w etyce pomaga w pisaniu prac, czy pogłębianiu wiedzy na dany temat.
Bez przeczytania tej książki można żyć. Nie jest to lektura obowiązkowa. Chociaż z mojego punktu widzenia bardzo ważna.
Słuchanie ludzi, którzy upierają się, że Jan Paweł II jest ich autorytetem mimo, że nie mają zielonego pojęcia jak wygląda ideał, do którego z tego powodu powinni dążyć jest jedną z najbardziej demotywujących mnie rzeczy.
Bo albo mamy autorytet, wg którego wskazówek postępujemy, albo nie mamy autorytetu i jego pomoc mamy w nosie.

Mam nadzieję, ze nikt nie poczuł się urażony :) W każdym razie nie to było moim zamiarem.

tytuł: Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko
autor: Jan Galarowicz
data wydania: 2005
wydawnictwo: Antyk
numer ISBN: 83-89637-29-4
ilość stron: 305

Komentarze

  1. Książka ta wydaje się być naprawdę ciekawą pozycją. W wolnej chwili postaram się do niej zajrzeć. W pełni zgadzam się również z przedostatnim akapitem Twojej wypowiedzi.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz